Per Allerup (C): Hvorfor snakker vi om det her nu?

Af Per Allerup, byrådskandidat for Det Konservative Folkeparti i Frederikshavn Kommune

Jeg var inviteret til debataften med Danske Handicaporganisationer i går i Frederikshavn. Et møde, hvor valgløfterne hang løst, og det ikke skortede på de gode intentioner.

Emnerne var blandt andet, hvorvidt vi som kommune skal have en uvildig borgerrådgiver, samt hvordan vi undgår de mange fejl på handicapområdet, og genopretter tilliden til kommunen.

På mødet blev stillet to gode spørgsmål:

Hvorfor snakker vi om det her nu?

Lytter politikerne ikke til borgerne?

Jeg tror godt jeg ved, hvorfor vi snakker om det nu: Der er under 6 uger til kommunalvalget, så det er nu, vi skal fortælle alt det gode vi vil gøre. Men hvorfor snakkede vi ikke om det for et år siden? Som far til et barn i specialskoleområdet ved jeg, hvor svært det er at få den rette hjælp til sit barn, og hvor lange ventetider der er i systemet.

I september sidste år skrev jeg et indlæg, da man i Frederikshavn Kommune kun formår at give omkring 6% af børnene på specialskoleområdet en afgangseksamen. På landsplan er det tal næsten 20%. Det betyder, at hver gang der på landsplan er er fire børn der får en eksamen, er der kun ét i Frederikshavn Kommune.

Kvalitetsrapporten for skoleområdet viste også, at der i den almene folkeskole er plads til forbedring, når vi sammenligner os med landsplan.

Kan vi være det bekendt? Hvorfor ville ingen valgte politikere anerkende det problem?

Tidligere i år kom der et forslag til en ny skolevision for Frederikshavn Kommune. En vision, der var fuldstændig tom for reelle mål og visioner, men mest bestod af gode hensigter. Heller ikke dér var Socialdemokratiet, der sidder på det absolutte flertal, villige til at snakke om problemet.

Så lad os nu arbejde på det her hele valgperioden, og ikke kun i de sidste 6 uger op til valget.

Jeg har nogle helt klare målsætninger, som jeg vil arbejde benhårdt for:

Kortere ventetid på udredning i PPR

Højere niveau i folkeskolen, ikke kun på specialskoleområdet

Ansættelse af en uvildig borgerrådgiver